Drie apps voor administratie via je smartphone
Een smartphone maakt ons leven al een stuk gemakkelijker. De onderstaande handige apps maken het werkende leven een stuk eenvoudiger.
App 1: Scanner Pro
Met Scanner Pro maak je een scan van bijvoorbeeld pagina’s in een boek of van een document. De app zet deze scan automatisch om in een .PDF-bestand, of in een .JPEG-bestand. In eenzelfde scan kan je één of meerdere pagina’s van documenten digitaliseren.
Vervolgens kan je ervoor kiezen de scan te bewerken als zwart-witbestand of om deze in kleur te laten. Je hebt ook de mogelijkheid om stukken uit te snijden, en de scan lichter of net donkerder te maken. Een extra pagina toevoegen kan ook perfect.
Via de deelknop heb je diverse mogelijkheden om je bestand te delen op de manier die jouw voorkeur heeft. Dit kan bijvoorbeeld per e-mail, direct in een bepaalde Dropbox, Google Drive of OneDrive folder, Evernote, OneNote.
Je kan zelfs workflows instellen om je leven nog gemakkelijker te maken.
Scanner Pro is enkel voor iOS gebruikers. Genius Scan is voor Android (en iOS) toestellen, en Docscanner kan worden gedownload op iOS, Android en Windows Phone 8 smartphones.
De betalende versie van al deze apps voor het digitaliseren van documenten is echt wel aan te raden gezien het gebruiksgemak en de handige features die je dan erbij krijgt.
App 2: Google Keep
Google Keep is een app waarmee notities gemaakt en bijgehouden kunnen worden. Er zijn in Google Keep vijf verschillende soorten notities:
- Audio-opnames – hiermee kan een stuk tekst ingesproken om getranscribeerd worden voor later. Deze functionaliteit werkt alleen onder de mobiele versies van Keep (die onder Android en IOS draaien). Handig als je in de wagen zit en een ingeving hebt.
- Tekstnotities – dit zijn de standaardnotities en bestaan alleen uit tekst.
- Lijsten dit is een lijst met tekst en selectievakje om regels aan te vinken.
- Fotonotities – hiermee kan een foto worden gemaakt om later terug te kijken.
- Tekennotities – om notities te tekenen.
Aan alle notities kan ook een herinnering (op tijdstip en op locatie) toegevoegd worden.
Daarnaast kan aan elke notitie ook nog een kleur en label gegeven worden. Dat is wel handig als ordeningsmethode en ook makkelijk in gebruik. Je kan immers dan zoeken op kleur, als op label.
Je kan bovendien je deze notities verzenden naar bijvoorbeeld je e-mail, Evernote, Trello, WhatsApp.
Google Keep is zowel voor iOS als voor Android gebruikers. Deze app is gratis.
App 3: IFTTT
Vooral met het aanstormende IoT-tijdperk (Internet of Things) is de technologie aan het groeien. Deze app helpt je immers om routinezaken geautomatiseerd af te handelen, dus als A gebeurt, moet B worden gestart.
IFTTT (If This Than That) koppelt apparaten, apps en diensten zodat je triggers kan instellen. Je kan je acties simpel programmeren met deze app. Denk zo aan bijvoorbeeld
- een automatische sms verzending naar je partner bij het verlaten van je werk,
- wanneer je een telefoontje pleegt met de bel-app op Android, wordt een logbestand aangemaakt in een spreadsheet op Google Documenten,
- je Facebook status automatisch delen op Twitter,
- je smartphone schakelt over op vliegtuigmodus na een bepaald tijdstip,
- als je een nieuwe taak toevoegt aan spraakgestuurde assistent Alexa, wordt de taak ook doorgevoerd naar Herinneringen op iOS.
De lijst van mogelijkheden is legio.
IFTTT is zowel voor iOS als voor Android gebruikers. Na registratie kan je zowel in je browser als met de gratis apps aan de slag. Je kan dan ook verschillende online diensten, zoals Facebook of Twitter, aan je account koppelen.
Vragen?
Heb je nog vragen over één van bovenstaande tools, of ken je nog andere tijdbesparende tools voor ondernemers? Laat het ons weten via eb.anavdaarded@ofni.